Programa olimpiada de istorie
ANEXĂ LA PRECIZĂRILE PRIVIND ORGANIZAREA ŞI DESFĂŞURAREA
OLIMPIADEI DE ISTORIE 2006-2007, APROBATE CU Nr 40632/3. 10. 2006
PROGRAMA OLIMPIADEI DE ISTORIE AN ŞCOLAR 2006-2007
A. ISTORIA ROMÂNILOR
1.CLASA a VIII-a
Tematica, la toate etapele, pentru clasa a VIII-a este
cuprinsă, în programa de teste
naţionale, pentru disciplina istorie, fără bibliografie. Subiectele vor fi
realizate în funcţie de parcurgerea tematicii din această programă şi în raport
de etapele desfăşurării acesteia.
Ele sunt repartizate astfel:
• etapa pe şcoală:
I, II,III;
• etapa locala: I,
II, III, IV;
• etapa
judeţeană/municipiul Bucureşti: I, II, III, IV, V;
• etapa
naţională:I,II,III,IV,V, VI.
2. CLASA a XII-a
Competenţe specifice
:
1. Identificarea caracteristicilor globale şi de detaliu ale
unui document;
2. Descrierea şi analiza informaţiilor dintr-un document
istoric, în contexte variate;
3. Redactarea unei lucrări
scrise folosind termeni şi noţiuni istorice cunoscute;
4. Utilizarea variată a metodelor şi tehnicilor specifice
ştiinţelor istorice în analiza schimbărilor sociale trecute şi prezente.
Tematica, la toate
etapele, pentru clasa
a XII-a este
cuprinsă, în programa
de bacalaureat, pentru disciplina
istoria românilor, fără
bibliografie. Subiectele vor fi
realizate în funcţie de parcurgerea tematicii din această programă şi în raport
de etapele desfăşurării acesteia.
Ele sunt repartizate astfel:
• etapa pe şcoală:
I, II;
• etapa locala: I,
II, III;
• etapa
judeţeană/municipiul Bucureşti: I, II, III, IV;
• etapa
naţională:I,II,III,IV,V, VI;
B. ISTORIE
1. CLASA a IX-a
Competenţe specifice:
1.1 Folosirea
limbajului adecvat în cadrul unei prezentări orale sau scrise;
1.2 Evidenţierea relaţiei cauză-efect într-o succesiune de
evenimente sau procese istorice;
2.2 Extragerea informaţiei esenţiale dintr-un mesaj;
2.5 Analiza critică a
acţiuni personalităţilor şi grupurilor
umane în diverse contexte;
4.2 Aprecierea
valorilor trecutului prin raportare
la actualitate;
5.5 Construirea de sinteze tematice.
Conţinuturile asociate competenţelor specifice sunt preluate
pentru toate etapele, din programa
pentru clasa a IX-a, aprobată
prin OMEC 3458/2004. La toate etapele nu este recomandată bibliografie.
Subiectele vor fi realizate în funcţie de parcurgerea tematicii din această
programă şi în raport de etapele desfăşurării acesteia.
Ele sunt repartizate astfel:
• etapa pe şcoală:
Popoare şi spaţii în antichitate, cu toate problemele de atins, Forme de organizare
politică în antichitate, cu toate problemele de atins, Moştenirea culturală a antichităţii, cu toate problemele
de atins;
• etapa locala:
Popoare şi spaţii în antichitate, cu toate problemele de atins,
Forme de organizare politică în antichitate, cu toate problemele
de atins, Moştenirea culturală a
antichităţii, cu toate
problemele de atins,
Marile religii, probleme de
atins: Iudaismul. Creştinismul. Islamul;
• etapa
judeţeană/municipiul Bucureşti: Popoare şi spaţii în antichitate, cu toate
problemele de atins, Forme de
organizare politică în antichitate, cu
toate problemele de atins, Moştenirea
culturală a antichităţii, cu toate problemele de atins, Marile religii,
problemele de atins: Iudaismul. Creştinismul. Islamul Formarea popoarelor medievale, probleme de atins: popoarele germanice,
romanice, arabii, studiul de caz: Etnogeneza
românească, Civilizaţia
medievală, problema de atins: ierarhia feudală;
• etapa naţională:
Popoare şi spaţii în antichitate, cu toate problemele de atins, Forme de organizare
politică în antichitate, cu toate problemele de atins, Moştenirea culturală
a antichităţii, cu
toate problemele de
atins, Marile religii, Iudaismul. Creştinismul. Islamul, Formarea
popoarelor medievale, probleme de atins: popoarele germanice, romanice, arabii,
studiul de caz: Etnogeneza
românească, Civilizaţia
medievală, problema de atins: ierarhia
feudală, Statul medieval, probleme de atins: Franţa. Imperiul romano-german
State medievale în spaţiul românesc.
2. CLASA a X-a
Competenţe specifice:
2.3 Analiza factorilor politici, sociali, economici, culturali, care alcătuiesc
imaginea unei societăţi;
2.5 Examinarea consecinţelor directe şi indirecte ale
acţiunii umane;
4.2 Aprecierea valorilor trecutului prin raportare la actualitate;
5.3 Plasarea evenimentelor şi proceselor istorice într-un
context istoric mai larg românesc;
Conţinuturile asociate competenţelor specifice sunt preluate
pentru toate etapele, din programa
pentru clasa a X-a, aprobată prin
OMEC 4598/2004. La toate etapele nu este recomandată bibliografie.
Subiectele vor fi realizate în funcţie de parcurgerea tematicii din această programă
şi în raport de etapele desfăşurării acesteia.
Ele sunt repartizate astfel:
• etapa pe şcoală:
Epoca luminilor, cu toate probleme de
atins, Organizarea statelor
moderne, cu toate probleme de
atins, Ţările române şi
problema orientală cu toate
probleme de atins;
• etapa locala:
Epoca luminilor, cu
toate probleme de
atins, Organizarea statelor moderne,
cu toate probleme de atins, Ţările
române şi problema orientală cu toate probleme de atins, Relaţiile internaţionale în secolul al XIX-lea,
cu toate problemele
de atins, Anul
1848 în Europa,
cu toate problemele de atins;
• etapa
judeţeană/municipiul Bucureşti: Epoca
luminilor, cu toate probleme de atins, Organizarea statelor
moderne, cu toate problemele de
atins, Ţările române şi probleme
orientală, cu toate probleme de atins, Relaţiile internaţionale în
secolul al XIX-lea, cu toate problemele
de atins, Anul 1848 în Europa, cu toate problemele de atins, Statele
naţionale şi multinaţionale în a doua
jumătate a secolului XIX, cu toate problemele de atins;
• etapa naţională: etapa judeţeană/municipiul Bucureşti: Epoca luminilor, cu toate probleme de atins, Organizarea
statelor moderne, cu toate problemele de atins, Ţările române
şi probleme orientală, cu toate probleme de atins, Relaţiile internaţionale în secolul al XIX-lea, cu toate problemele de atins,
Anul 1848 în Europa, cu toate problemele de atins, State naţionale şi multinaţionale în a doua jumătate
a secolului XIX, cu toate problemele de atins, Regimuri politice în perioada interbelică, cu toate problemele de atins,
Marile conflicte ale secolului XX
probleme de atins: primul război mondial - un nou tip de război,
tratatele de pace şi relaţiile internaţionale interbelice.
3. CLASA a XI –a
Competenţe specifice:
1.3 Compararea unor opinii
şi argumente diferite referitoare
la o temă de istorie;
2.2 Analizarea instituţiilor, normelor şi procedurilor de
guvernare;
3.1 Selectarea şi comentarea
surselor istorice pentru a susţine/combate un punct de vedere;
3.3
Descoperirea în sursele
de informare a
perspectivelor diferite asupra evenimentelor şi proceselor
istorice;
3.4 Analiza diversităţii sociale, culturale şi
de civilizaţie în istorie pornind
de la sursele istorice;
Conţinuturile asociate competenţelor specifice sunt preluate
pentru toate etapele, din programa
pentru clasa a XI-a, aprobată
prin OMEC 3915/2001 . La toate etapele nu este recomandată bibliografia.
Subiectele vor fi realizate în funcţie de parcurgerea tematicii din această
programă şi în raport de etapele desfăşurării acesteia.
Ele sunt repartizate astfel:
• etapa pe şcoală:
Europa şi lumea
în secolul XX , probleme de
atins: Europa contemporană (unitate, diversitate, integrare), Cultura română –
cultura europeană, România şi Europa în secolul al XX-lea;
• etapa locală:
Europa şi lumea în secolul XX , probleme
de atins: Europa contemporană (unitate, diversitate, integrare), Cultura română
–cultura europeană, România şi
Europa în secolul
al XX-lea, Economie
şi societate în lumea
postbelică probleme de atins:
Migraţii în lumea contemporană,
Viaţa privată şi viaţa publică, Economie rurală-economie urbană în România;
• etapa judeţeană:
Europa şi lumea
în secolul XX , probleme de
atins: Europa contemporană (unitate, diversitate, integrare), Cultura română –
cultura europeană, România şi Europa în
secolul al XX-lea, Economie şi
societate în lumea
postbelică probleme de atins:
Migraţii în lumea contemporană, Viaţa privată şi viaţa publică, Economie
rurală-economie urbană în România, Statele
în perioada contemporană, probleme de atins: Forme de
organizare statală; Idei şi regimuri politice; România de la statul totalitar la statul de drept;
• etapa naţională:
Europa şi lumea
în secolul XX , probleme de atins: Europa contemporană
(unitate, diversitate, integrare), România şi Europa în secolul al XX-lea,
Migraţii în lumea contemporană, Viaţa privată şi viaţa publică, Economie
rurală-economie urbană în
România, Statele în perioada contemporană, probleme de atins:
Forme de organizare statală; Idei şi regimuri politice; România de la statul
totalitar la statul de drept; Cooperare
şi conflict: probleme de atins:
Instituţii, mecanisme şi politici de rezolvare a conflictelor în lumea
contemporană, România in conflictele regionale în secolul XX.
INSPECTOR GENERAL, Doru Dumitrescu
Comentarii
Trimiteți un comentariu